24 september 2016

Musica Divina : Euskal Barrokensemble (Sint Pieterskerk Turnhout - 23.09.2016)



Het is jammer dat het Baskenland vaak in één adem genoemd wordt met de afscheidingsbeweging ETA, maar dat is tegelijk wel heel symptomatisch : deze regio is immers - mede door de eigen taal - altijd een buitenbeentje geweest binnen de Franse of Spaanse politieke context. Een eigen taal en een sterke drang naar zelfbeschikking brengen meestal ook een eigen culturele identiteit met zich mee. Dat geldt ook voor Euskadi (de Baskische benaming voor deze regio).

De traditionele Baskische volksmuziek is een mooie blend van enerzijds deze culturele 'afzondering' met anderzijds toch ook multi-culturele invloeden van buitenaf, omdat Euskadi voor veel noordelijke pelgrims een onontkoombare halte was op weg naar Santiago De Compostela. De Spaanse luitist Enrike Solinís (tweede van links op de foto) bracht dit traditionele Basken-repertoire uit de barok & renaissance opnieuw onder de aandacht en samen met zijn in 2006 opgerichte Euskal Barrokensemble werd één en ander uitgebracht op het toonaangevende Alia Vox Label van Jordi Savall onder de titel "Euskel Antiqva - legacy of the land of Basque".

In het kader van Musica Divina bracht het ensemble dit project live in de Sint Pieterskerk te Turnhout, zoals gebruikelijk ingeleid door de immer aimabele Katelijne Boon. Deze locatie was meteen ook hét pijnpunt van dit concert : qua akoestiek is deze kerk verre van ideaal en het 'zachte' instrumentarium (zoals de luit, de barokviool, sommige stemmen en de traditionele txistu-fluit) reikten amper tot aan de achterste rijen en verdronken in de diepe bassen van de danbolin-snaardrum en contrabas. En bij frisse en vrolijke 'oude' muziek dwalen mijn gedachten soms te snel af naar de oude BRT-reeks 'Magister Maesius'.

Maar los van deze twee mindere aspecten viel er zeker muzikaal vertier te rapen, vooral wanneer het ensemble de meer melancholische en zelfs bijna bedwelmende toer opging. Toen één van de leden het  publiek trakteerde op een solo vanachter het kerkorgel, was dat een breuk met de rest van het repertoire maar toch ook een leuke afwisseling. Nu ik het 'Euskel Antiqva'-album echter beluister, overvalt me nogmaals het gevoel dat dit concert véél beter uit de verf had kunnen komen op een andere locatie.

Meer details over het gespeelde repertoire, historische achtergrond en lyrics : alhier.



Geen opmerkingen: